سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بارالها! به عزّت و جلالت سوگند، چنان تو را دوست دارم که شیرینی آن، در دلم استوار گشته است . هرگز جان های کسانی که تو را به یگانگی می پرستند، به این باور نمی رسند که تو دوستانت را دشمن می داری. [امام علی علیه السلام ـ در نیایشش ـ]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 30

ارتباط قبل از ازدواج

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                مطالبى که شما در مورد عشق نوشته‏اید، عشق نیست. سعى کنید هر چه زودتر ازدواج کنید.

همان طور که خود شما فرموده‏اید، داشتن دوست دختر، کار درستى نیست و مشکلات شما را صد چندان مى‏کند. شرع هم اجازه‏ى چنین کارى را نمى‏دهد.  

 

 نگاه و تماس با نامزد بدون خواندن صیغه عقد موقت یا دائم حرام است اگر چه بداند که صد در صد ازدواج صورت خواهد گرفت.   

 

 

بنظر ما اینگونه ارتباطات دختر و پسر شرعى نیست و به صلاح دختر و پسر نیست اگر واقعاً دختر و پسرى همدیگر را دوست دارند بهترین راه مطرح کردن مسئله با خانواده است و سپس در غالب عقد و نامزدى مى‏توانند به صورت مشروع با هم ارتباط بسیار نزدیک داشته باشند. و بعد از فراغت از تحصیل نیز به صورت رسمى ازدواج و عروسى کنند و بسیارى از این ارتباطات که منتهى به ازدواج شد، موفق نبوده است البته ممکن است در بعضى موارد نیز که از همان ابتدا قصد ازدواج داشته‏اند با موفقیت قرین باشد خلاصه اینکه نمى‏توان به صورت قطعى قضاوت کرد.

آنچه مى‏توان گفت در مورد اصل این ارتباطات است که از نظر شرعى و الهى نامشروع است و خداوند از اینگونه ارتباطاى که در قالب قانون و شرع نیست راضى نیست و وقتى خداوند راضى نباشد دیگر صحبت از خوشبختى و عدم خوشبختى معنا ندارد چه اینکه خوشبختى واقعى آن است که خداوند از نحوه زندگى ما و رفتارهاى ما راضى باشد البته شما نیز اگر تصمیم بگیرید هر چه زودتر ازدواج کنید )با رؤیا( و از گذشته خود که ارتباط نا مشروع داشتید از خداوند طلب عفو و بخشش کنید خداوند شما را خواهد بخشید و به زندگى شما خیر و برکت خواهد داد.

حال نظر شما را به بعض اینگونه مطالب جلب می کنم:

 

قصد ازدواج با پسرى دارم که اورا از خانه بیرون‏کرده‏اند تا کارى پیداکندخانواده‏ام مخالف‏هستند، به جهت مقروض‏بودنش مقدارى پول و طلا به او داده‏ام.

 

           از صداى سخن عشق ندیدم خوشتر                      یادگارى که در این گنبد دوار بماند

         راهیست ره عشق که هیچش کناره نیست            آنجا جز آن که جان بسپارند چاره نیست‏

آرى زندگى بدون عشق و دوست داشتن، کویرى خشک و دریایى یخ زده است که هیچ جنب و جوشى در آن به چشم نمى‏خورد. عشق است که به زندگى معنا مى‏بخشد و حیات را قابل تفسیر مى‏کند، ولى کدام عشق؟ عشقى جاودان، ابدى و زوال ناپذیر. آن عشق جز عشق به خدا و اولیاى او چیز دیگرى نیست چرا که بقیه هر چه هست گذرا و مقطعى است.

خواهر عزیز شما را به خاطر عشقتان به خداوند مى‏ستاییم، و به خاطر عشقتان به بنده‏اى از بندگان خدا ملامت نمى‏کنیم، ولى زنهار که ارتباط، عشق و دلسوزى شما براى آن جوان پایانى خوش و درخور نداشته باشد. ممکن است شما او را دوست داشته باشید، ولى آیا واقعاً او نیز شما را دوست دارد. اگر دوست دارد باید عشق خود را در عمل اثبات کند. شاید انگیزه او صرفاً بهره‏ورى از شما باشد؟ بنابراین بهتر است چشمان خود را باز کنید تا مبادا بعداً دچار افسوس گردید.

خواهر عزیز ازدواج با جوانى که دوست دارید مذمتى ندارد، ولى خرد و عقل و شرع این اقتضا را دارد که نظر پدر و مادر نیز جایگاهى داشته باشد. عشق تنها در عشق‏هاى جوانى خلاصه نمى‏شود بالاخره پدر و مادر شما نیز سزاوار دوست داشتن و عشق ورزیدند. آیا نباید براى نظر آنها جایگاهى قائل بود؟ در هر صورت چند توصیه برایتان داریم: 1- اگر آن جوان واقعاً شما را دوست دارد باید در عمل اثبات نماید. از او بخواهید سریعاً کارى براى خود دست و پا کند و حتى به تحصیل فن و دانش بپردازد. اگر براى برآوردن این خواسته خود را به آب و آتش زد، مى‏توان او را در محبّت صادق دانست. در غیر این صورت بدانید که پدر و مادرش تشخیص درستى داده‏اند که او را براى وادار نمودن به کار، از خانه بیرون کرده‏اند. مسلماً پدر و مادر، بیشتر از هر کس دلسوز فرزندشان هستند.

2- مهلتى را براى بازپرداخت چیزهایى که به او امانت داده‏اید، معین کنید و عکس‏العمل او را ارزیابى نمایید. اگر اقدام او منفى بود، بدانید که. در آن صورت واقعیت را به پدر و مادر خود گفته و از آنان معذرت خواهى کنید و تجربه گرانى را که از این مسیر عاید شما مى‏شود قدر بدانید.

3- بینش و عقاید خود را بر مبناى صمیمى و منطقى استوار سازید تا در جریانات مختلف زندگى مضمحل نگردد. اگر بنا باشد ایمان شما با آمدن کسى مستقر گردد، لابد با رفتن او نیز از میان خواهد رفت 4- اگر جوان مورد نظر در عمل (باکار و تلاش و پاسخ درست به آنچه که گذشت) عشق و محبت خود را اثبات کرد، موضوع را با پدر و مادر و یا یکى از افراد باتجربه و موقر فامیل مطرح و سعى نمایید با منطق و پذیرش مسؤولیت‏هاى انتخاب خود، آنان را متقاعد نمایید تا به ازدواج شما رضایت دهند.

5- در صورت مشاهده سستى و تنبلى از شخص مورد نظر، بدانید که او جز برآوردن خواسته‏هاى خود هدف دیگرى ندارد. لذا به کلى دور او را خط بکشید و با قطع هرگونه رابطه خود را از این مهلکه برهانید. در صورت تمایل نتیجه را براى ما بنویسید.

 

 

 

خواستار ازدواج با دخترى هستم که مى دانم با بعضى ها ارتباط تلفنى داردآیا ازدواج با او صحیح است یا خیر؟

 

ازدواج از مهم‏ترین فصل‏هاى زندگى انسان و داراى نقشى عظیم و تعیین کننده در سرنوشت اوست. از همین رو بایستى در این مورد با چشمانى باز و با معیارهاى صحیح و اصولى اقدام نمود. البته ما نمى‏دانیم دقیقاً معیارهاى شما در انتخاب همسر چیست؟ ولى بسیار بعید مى‏دانیم که شما در مورد عفاف بى‏تفاوت باشید زیرا اگر عفاف درکار نباشد به هیچ روى نمى‏توان انتظار زندگى سالمى داشت.

تصویرى که شما از شخص مورد نظر داده‏اید، از نظر ما با معیارهاى یک انسان مسلمان و متعهد سازگار نیست. وقتى دخترى با دیگران رابطه تلفنى دارد و یا خیلى راحت در دید دیگران قرار مى‏گیرد، چگونه مى‏توان به او اعتماد کرد؟ بنابر این اقدام در این مورد، به مصلحت شما نیست. بهتر است با تذکّر به مسؤولین خوابگاه جهت جلوگیرى از گسترش فساد، اقدامات لازم را به عمل بیاورید و در فکر ازدواج با یک شخص با عفاف و نجیب باشید.

 

با دخترى نامزد شده‏ام مسائل شرعى را رعایت نمى‏کند، لطفا مرا راهنمایى‏فرمایید.

 

دانشجوى گرامى مسئله ازدواج از مهمترین مسائل زندگى هر انسانى است که باید دقت‏هاى لازم همه قبل از ازدواج و هم حین ازدواج و هم بعد از ازدواج بشود تا ازدواج به مشکلات جدّى مواجه نشود دقت‏هایى که قبل از ازدواج لازم است تحقیقات کافى از وضعیت خانوادگى و آن کسى که انسان مى‏خواهد با او ازدواج کند (همسر) صورت بگیرد تا فردى که به عنوان همسر آینده انتخاب مى‏شود کفو و همتاى انسان باشد در این زمینه توجه به وضعیت اعتقادى، اخلاقى، اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و سلامتى (جسمى و روانى) خانواده به ویژه فرد مورد نظر یعنى همسر ضرورى است اگر خانواده مورد نظر اختلاف خیلى زیاد در جنبه‏هایى که ذکر شد با خانواده شما دارند طبیعى است که ممکن است در آینده دچار تعارضات و نا هماهنگى‏هایى با آنها بشوید البته هم سطح بودن خانواده به یکدیگر لازم نیست حتماً به صورت صد در صد باشد همین که خانواده‏ها تا حدودى با هم نزدیک باشند براى ازدواج کافى است. دوم دقت‏هاى حین ازدواج: هنگامیکه دو نفر همدیگر را براى ازدواج مى‏پسندند و با شرایط هم دیگر موافقت مى‏کنند در دوران نامزدى و زمان عقد باید در این دوره سعى کنند با روابط نزدیک و صمیمانه‏اى که بین آنها برقرار مى‏شود هر چند بیشتر همدیگر را بشناسند و با روحیات یکدیگر آشنا شوند و همچنین با سایر اعضاء خانواده همدیگر تا آنجایى که لازم است شناخت پیدا کنند نباید در این دوره دنبال نقاط ضعف یکدیگر بود و آنها را بزرگ جلوه داد و به رُخ و طرف مقابل کشید و هنوز زندگى مشترک را شروع نکرده شیشه محبّت را شکست و ناسازگارى را شروع کرد. شما که قبل از نامزدى تا حدودى پى برده بودید که این خانواده از نظر رعایت مسئله محرمى و نا محرمى در حدى که شما انتظار داشتید نیستند از همان اول باید با احتیاط قدم بر مى‏داشتید و با تحقیقات بیشتر در صورت صحت شنیده‏ها اقدام به خواستگارى و سپس عقد موقت نمى‏کردید امّا الآن که شما مدتى است با طرف مقابل صیغه محرمیت خوانده‏اید و احساس کرده‏اید بعضى از مشکلات وجود دارد نباید خیلى سخت‏گیرى کنید اگر احساس مى‏کنید که مى‏توانید به تدریج تغییراتى در رفتار همسرتان ایجاد کنید باید این کار را به تدریج انجام داد و به هیچ وجه صلاح نیست با تندى و پرخاشگرى توقع داشته باشید خیلى سریع ایشان همه رفتارهاى خود را تغییر داده و متناسب با خواست شما و توقع شما شود، ایرادهاى بیش از حد موجب لجاجت آنها مى‏شود و شما کمترین تغییرى را نمى‏توانید در همسرتان ایجاد کنید بلکه باید با رفت و آمدهاى بیشتر ابراز محبت‏هاى زیادتر (از طریق تلفن زدن- هدیه بردن و رفتن به خانه آنها) اعتماد او را به خود جلب کنید اگر او به شما اعتماد کند و شما در دل او جاى گیرید هر گونه تغییرى را به تدریج مى‏توانید در او و حتى خانواده او ایجاد کنید اما نه با تندى و بى‏مهرى و ایراد گرفتن‏هاى بیش از حدّ. به نظر مى‏آید شما در دوران نامزدى کمى ناشیانه عمل کرده‏اید ولى هنوز دیر نشده مى‏توانید جبران کنید.

دقت‏هاى لازم بعد از ازدواج: بعد از ازدواج نیز باید برخوردها حساب شده و ظریف و دقیق باشد هر گونه شتاب و تصمیم نابجا و نابخردانه مى‏تواند کانون گرم خانواده را تبدیل به جهنمى سوزان کند که هر دو (زن و شوهر) در آن مى‏سوزند و حتى اطرافیان نیز از شعله‏هاى آتش آن در اَمان نخواهند بود به نظر مى‏آید رعایت نکات زیر وضعیت و روابط بین شما را بهتر خواهد کرد و ان شاء الله ازدواج رسم و دائمى شما سر خواهد گرفت و با هم زندگى شرافت‏مندانه خواهید داشت.

1- ابراز محبت بدون شرط به همسر 2- احترام به او در مقابل اعضاى خانواده ایشان و همچنین در مقابل اعضاى خانواده خودتان 3- تهیه هدیه براى او 4- احترام به پدر و مادر، خواهران و برادران و خویشاوندان او 5- دعوت از آنها به عنوان مهمانى 6- سر زدن به آنها و جویاى حال و احوال آنها شدن 7- تعریف نکردن از زنان و دختران دیگر در مقابل همسرت 8- ترجیح دادن او بر هر همسر دیگرى 9- سخت‏گیرى نکردن از روابط خانوادگى و سر زدن به خویشاوندان صالح ایشان 10- سرکشى بیشتر از او 11- عفو و گذشت نسبت به اشتباهات او قطعاً اگر شما به نکات فوق عمل نمائید روابط بین شما دگرگون خواهد شد و مى‏توانید با ازدواج رسمى زندگى خوبى داشته باشید. از خداوند متعال موفقیت و سعادت شما را مسألت مى‏نماییم.


 نوشته شده توسط سعید کریمی در پنج شنبه 84/12/4 و ساعت 10:4 صبح | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 7775
آرشیو
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه